۵۰سال مبارزه

وبلاگی به یاد آزاده و جانباز سرافراز شهید حاج حسن حسین زاده موحد

وبلاگی به یاد آزاده و جانباز سرافراز شهید حاج حسن حسین زاده موحد

۵۰سال مبارزه

حاج حسن حسین زاده موحد پیشکسوت جهاد و مبارزه انقلاب اسلامی و جانباز سرافراز و آزاده دوران دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست.

مرحوم حسین زاده موحد مبارزه سیاسی خود را از دوران نوجوانی علیه رژیم منحوس پهلوی آغاز کرد و 9 سال در زندان های رژیم طاغوت زیر شکنجه و بازداشت بود.

این مبارز در دوران زندان به تحصیل علوم دینی از محضر آیت الله طالقانی و آیت الله ربانی شیرازی شهید حقانی و شهید سعیدی پرداخت. این مرد مجاهد در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد و نقش فعالی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایفاء کرد.

مرحوم حسین زاده موحد با شروع جنگ تحمیلی در جبهه های دفاع مقدس حضور یافت و در عملیات کربلاء 5 به شدت مجروح و به اسارت رژیم بعث عراق درآمد ودر سال 1369 به همراه سایر آزادگان با بدنی مجروح و رنجور به میهن اسلامی بازگشت.

وی که در راستای اهداف مقدس اسلام عزیز به فعالیت های فرهنگی اشتغال داشت در سحر آخرین روز سال 1394 در سن 63 سالگی به لقاءالله پیوست.

حاج حسن حسین زاده به روایت مهندس مهدی بازرگان

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۰۴ ق.ظ

همانطور که قبلا اشاره شد حاج حسن حسین‎زاده موحد مبارز و مجاهد خستگی‎ناپذیر «مبارزات سیاسی خود را از نوجوانی آغاز کرده بود و نخستین دستگیری او در ۱۵سالگی هنگام پخش اعلامیۀ امام خمینی در امجدیه اتفاق افتاده بود.» (در اینجا) . همچنین در مطلب قبل عکسی از این دوران نخستین زندانی‎شدن ایشان نیز منتشر شد (در اینجا).

در خاطرات مرحوم مهندس مهدی بارزگان، معروف‎ترین چهرۀ مبارز ملی مذهبی و موسس نهضت آزادی، چندجا به این دوران زندان حسن حسین زاده در سال ۱۳۴۶ اشاره شده است. این خاطرات در بخش «خاطرات زندان» در زمرۀ یادداشت‎های روزانۀ مرحوم بازرگان و در جلد سوم مجموعه آثار ایشان چاپ شده است. نام حاج حسن حسین‎زاده از صفحۀ ۱۴۳ در فاصلۀ خردادماه ۱۳۴۶ تا مهرماه ۱۳۴۶ در این بخش از خاطرات مهندس بازرگان آمده است:


http://bayanbox.ir/view/891244301951690160/Bazargan.png



« جمعه ۱۹/۳/۴۶ تا پنجشنبه ۲۵/۳/۴۶

...چهارشنبه شب یکی از دستگیرشدگان اخیر را از قزل‎قلعه به اینجا انتقال دادند: آقای خاتم (خیاطان) ... یک جوان ۱۵ساله دانش‎آموز به نام حسین‎زاده نیز همراه او از قزل‎قلعه آوردند که به دارالتأدیب فرستادند.


جمعه ۲/۴/۴۶ تا دوشنبه ۵/۴/۴۶

روز دوشنبه جوان دانش‎آموز حسین‎زاده هم‎پروندۀ امیرحسینی و رفقا را از دارالتأدیب به زندان ۴ منتقل کردند. جوان معقول و خیلی مقدس و محجوب است.


یکشنبه ۱/۵/۴۶ تا پنجشنبه ۱/۵/۴۶

چهارشنبه، آزادی جوان دانش‎آموز حسین‎زاده (هم‎پرونده خاتم و امیرحسینی) با تبدیل قرار.


جمعه ۱۷/۶/۴۶ تا پنجشنبه ۲۳/۶/۴۶

شنبه ۱۸شهریورماه جوان دانش‎آموز (حسین‎زاده) را که سابقاً با تبدیل قرار آزاد و مجدداً دستگیر و بنا به اصرار آقای ستوان کاکاوان به دارالتأدیب فرستاده شده بود، در نتیجۀ اعتراض و اعتصاب غذا به زندان ۴ آوردند. علت بازداشت مجدد او نامه‎های تندی بوده است که برای رفقای اینجا (از جمله شریفیان و توکلی) فرستاده و در آنجا صحبت از خفقان و روزهای ننگین تاریخ کرده و ظاهراً آقای کاکاوان خوانده و گزارش کرده بوده است.


سه شنبه ۲۵/۷/۴۶ تا  ۳۰/۷/۴۶

شب به مناسبت میلاد حضرت امیرالمؤمنین که فردا است، مجلس جشنی بعد از شام داشتیم: قرائت قرآن با ترجمه، اشعار مدیحه توسط حسین‎زاده، قطعاتی از نهج‎البلاغه توسط عدالت‎منش، پذیرائی و بالاخره سخنرانی آقای طالقانی ... »



* از اینجا مشخص می‎شود ایشان در ابتدای دستگیری به خاطر کم سن و سالی، به دارالتأدیب فرستاده می‎شود، اما با تداوم و تشدید فعالیت‎های سیاسی و انقلابی این نوجوان شجاع، موضوع سنش برای حکومت پهلوی در حاشیه قرار می‎گیرد و دوباره راهی زندان می‎شود!